Borowa – Góry Wałbrzyskie

Szczyt Borowa (853 m.n.p.m.) zdobyliśmy wyjątkowo sprawnie. Cała wycieczka zajęła nam około 5 godzin, wliczając w to dojazd z Wrocławia. Nie jest to miejsce oblegane przez turystów, więc to fajna opcja na kilkugodzinny, weekendowy wyjazd. Warto zabrać własny prowiant, bo to czego możemy być pewni to tylko (lub aż!) cisza i spokój.

Trasa

Kierowaliśmy się na Rybnicę Leśną-Kamionka. Nawigacja kiepsko się spisała, więc kierując się wskazówkami wyczytanymi na jednym z polskich blogów, pojechaliśmy do końca asfaltowej drogi, zaparkowaliśmy auto na tzw. poboczu (niestety nie ma tam żadnego wydzielonego miejsca na parking) i wyruszyliśmy przed siebie zielonym szlakiem.

borowa trasa google

Droga na szczyt

Już na początku trasy, naszą uwagę przykuła polanka idealna na piknik. Można stamtąd podziwiać przepiękne widoki na okoliczne wsie i odpocząć w cieniu brzóz.

Większość trasy na Borową wiedzie przez cieniste, leśne tereny. Początkowo szliśmy zielonym szlakiem, później odbiliśmy na czerwony, ale zamiast na szczyt, trafiliśmy na Przełęcz Kozią. Ostry skręt na czerwonym szlaku zawija nagle pod kątem 90 stopni, w stronę bardziej stromego podejścia. Trochę ciężko go zauważyć, ale nic straconego – wybraliśmy tą trasę w drodze powrotnej.

Po chwili konsternacji na Przełęczy Koziej, udaliśmy się żółtym/niebieskim szlakiem, który prowadził do początku szlaku czerwonego. Podejście na Borową z tej strony jest dosyć ciężkie. Przez kilka minut podchodzi się prawie pod pionową ścianę.

Borowa

Ze szczytu, który leży pośród drzew, nie da się podziwiać pięknych widoków. Zastaliśmy tylko zgliszcza ogniska i szklaną tabliczkę potwierdzającą, że jesteśmy na Borowej. Z pieczątki do żółtej książeczki Korony Sudetów nici.

Dziwnym zbiegiem okoliczności, w drodze do Rybnicy, usłyszeliśmy w radiu, że już niedługo zacznie się budowa wieży widokowej na Borowej, która w zamyśle ma zwiększyć ruch turystyczny, i z której będziemy mogli zobaczyć chociażby wrocławski Sky Tower i Śnieżkę.

Ciekawostką jest fakt, że chociaż Borowa zaliczana jest zarówno do Korony Sudetów jak i do Korony Sudetów Polskich, do Korony Gór Polskich należy Chełmiec, który w momencie ustalania Korony został uznany za wyższy.